6. 11. 2021: Ґрелінґ про Господарьскы новинкы: Школы заперти не доволю, напослїды позітівны припрады росли і так

Schválili ste zmeny na podporu inklúzie vzdelávania. Vieme však toto celé pretaviť do praxe?

Ja si myslím, že áno. Som veľmi rád, že cez školský výbor a následne cez Národnú radu prešli už tri zákony v rámci regionálneho školstva. Teda veľmi reformné zákony, alebo školský reformný skok urobíme týmito zákonmi. Čo sa týka inklúzie, naozaj sa po prvýkrát podarilo zákonne zadefinovať, čo je to inklúzia či školské podporné tímy, inkluzívne tímy či oporné povolania z plánu obnovy.

A preto aj teraz dávame výzvy napríklad pre pomocných vychovávateľov alebo na podporu školských klubov detí, ktoré sa môžu týkať inklúzie. Máme pripravené jednotlivé opatrenia, ktoré sa už realizovali, teraz tým, že je tu zákonné ukotvenie a sú aj finančné prostriedky. Som rád, že dovoľujeme žiakom ukončiť si aj základnú školu alebo vyššie vzdelanie. Doteraz to pre určité skupiny detí nebolo možné. Je dôležité, že sme zadefinovali reformu poradní, to je taká tá nárokovateľná časť podporných mechanizmov, ktoré sú v rámci základnej školy. A bol by som rád, keby to bolo aj na strednej škole. Tieto veci chceme podporovať aj personálne.

V podpornom tíme na inklúziu by mali byť špeciálni pedagógovia, psychológovia a logopédi. Vaša štátna tajomníčka tvrdí, že takýto tím by mal vzniknúť na každej škole. Je to reálne, keď zároveň vieme, koľko takýchto ľudí nám chýba v systéme?

Áno, chceme urobiť ten prvý krok. Príklad, ja trošku odbočím cez digitálnych koordinátorov, ktorých sme tiež zadefinovali a máme na nich finančné prostriedky a momentálne ich zavádzame prvých tristo. Keď si povieme, že máme 2 200 základných škôl, tak možno 300 špecialistov je veľmi málo. Ale to sme urobili ten prvý krok, začali sme kráčať a každý rok ich budeme vedieť dopĺňať.

A toto isté je s tými podpornými tímami. Mojou prioritou boli logopédi, aby sme ich dostali do škôl, do tímov. Keď sme debatovali s vysokými školami, tak sme prišli na to, že by sme ich mali niekde 80 ročne. To je málo v rámci pomeru 2 200 škôl. Ale aj tak poďme do toho a aspoň ich budeme mať na 80 školách. A ďalší rok ich budeme mať 160. A potom viac a viac. Ak na to máme finančné prostriedky, tak si myslím, že by sme mali ísť postupne. Áno, súhlasím, že nedokážeme zabezpečiť pre všetkých 2 200 škôl...

Zdroj: HN Slovensko, skrátené

Script logo