29. 12. 2020: Силны алерґічны реакції проти ковіду суть взацны, но стають ся. Науковцї уж ся додумують, чом ку ним доходить

  • • Sobotné (26. 12. 2020) očkovanie proti koronavírusu v Nitre.

    • Sobotné (26. 12. 2020) očkovanie proti koronavírusu v Nitre.

V USA došlo k najmenej siedmim anafylaktickým šokom po očkovaní proti covidu pri takmer dvoch miliónoch zaočkovaných. Tieto reakcie sú trochu častejšie ako pri iných vakcínach, no stále veľmi vzácne. 

Onkológ z Bostonu Hossein Sadrzadeh prišiel na Štedrý deň na svoje prvé očkovanie proti covidu-19. Dostal vakcínu značky Moderna, ktorú týždeň predtým schválili americké úrady.

Pár minút po tom, ako mu strekli vakcínu do svalu na ruke, sa začal cítiť zle. Tep mu vystúpil na 150 úderov za minútu, stŕpol mu jazyk, mal studený pot a zdalo sa mu, že odpadne.

Bola to rovnaká anafylaktická reakcia, akú som zažil pri mäkkýšoch,“ povedal podľa New York Times lekár, ktorý má s alergickými reakciami skúsenosti.

Aj z toho dôvodu si na očkovanie priniesol zariadenie EpiPen (autostriekačka s adrenalínom) a hneď po príznakoch si adrenalín aplikoval.

Podľa vyhlásenia zdravotného strediska v Bostone ho následne vyšetrili, podali mu ďalšie lieky a neskôr prepustili z nemocnice. „Dnes sa má dobre,“ povedal hovorca nemocnice.

Takéto vážne alergické reakcie sú však ojedinelé.

„Štatisticky je pravdepodobnejšie, že vás trafí blesk, ako že budete mať skutočnú anafylaktickú reakciu na vakcínu,“ povedala pre LiveScience americká alergička a imunologička Purvi Parikhová.

Reakcie iba ojedinele

Lekár z Bostonu nebol prvý, kto po očkovaní vakcínou proti covidu zažil anafylaktický šok. Ten sa prejavuje ťažkosťami s dýchaním, poklesom krvného tlaku a stúpajúcim pulzom a teoreticky môže viesť až k smrti.

Anafylaktický šok však môžete mať aj po uštipnutí včely. Pri očkovaní ste v nemocnici a lekári sú pripravení nasadiť vám lieky. Aj pri slovenskom očkovaní lekári upozorňovali, že majú pripravenú rýchlu pomoc pre podobné prípady.

Zdroj: Denník N

Script logo